Вчимося чути і вимовляти звуки
Ці вправи розвивають фонематичний слух, допомагають завчити звуки і виокремлювати їх в слові.
Вправа 1. Ловимо звук
Дуже весела гра, яка напевно сподобається малюкові. Пограти в неї можна і вдома, і на вулиці. Грають мінімум двоє - мама і малюк, але можна залучити і друзів по дитячому майданчику.
Починаємо з казки.
«Жив був звук" м "(починати краще з простих звуків). І був дуже неслухняний: втік з Абетки і пішов гуляти по білому світу. А як же жити без "м"? Адже не буде ні молока, ні морозива, і навіть мама може зникнути. Будемо його ловити. Як тільки почуєш звук "м" в слові - зараз же плескай в долоні ». Далі дорослий починає вимовляти слова зі звуком М і без нього. Спочатку повільно, потім все швидше. Спочатку коротенькі слова, потім довгі. А закінчити гру можна будь-яким віршиком: мама читає вірш, а малюк «ловить» звук «м».
Наступного разу придумайте нову казку, про інший звук.
Вправа 2. Намисто із слів
Це всім відома гра в слова. Вона не тільки навчить чути і виокремлювати звуки, збільшить словниковий запас. Отже, ви говорите слово, малюк придумує своє, що починається на останню букву вашого: кавун - ніч - чапля - яблуко ...
Поступово ускладнюйте гру: придумуйте слова на тему: «Тварини», «Їжа», «Одяг».
Варіант гри: придумувати слова на певну букву. Програє той, хто не зможе придумати слово.
Вправа 3. Початок, середина, кінець
Ця гра не тільки вчить чути звуки, що стоять в різних місцях в слові - початку, середині, наприкінці, а й тренує увагу. Спочатку загадуємо який-небудь звук, наприклад «т».Пояснюємо малюкові правила гри: якщо він почує звук на початку слова, то плесне в долоні один раз, в середині - два рази і в кінці - три.
Мама починає називати слова з обраним звуком так, щоб він був і в середині, і на початку, і в кінці слова: трактор, літак, мотор і т. д.
Завдання можна ускладнити. Дайте малюкові три картки (червону, синю і зелену) і поясніть, що тепер, почувши звук на початку слова, він покаже червону картку, в середині - синю, в кінці - зелену.
Вчимося розрізняти звуки на слух (тверді і м'які)
У цій серії занять ви продовжуєте звукові вправи. Але тепер завдання вашого малюка - розрізнити звуки тверді та м'які. Це важливий етап для подальшого процесу читання і звукового аналізу слова.
Вправа «Великий і маленький»
Мама розповідає казку про двох комариків.Один комарик був великий і дзвенів ось так: 3-3-3 - твердо дзвенить великий комарик.
А другий комарик був маленький і дзвенів ось так: З-З-З (ь) - м'яко дзвенить маленький комарик.
Відгадай-но, який комарик сів на зайчика?
Мама твердо каже 3 - малюк відповідає: великий, він дзвенить твердо, а мама підказує, що і в слові «зайчик» - звук «з» теж твердий.
Вгадай, який комарик вкусив дівчинку Зіну?
Мама м'яко говорить 3 (ь) - малюк відповідає: маленький і, можливо, сам доповнює, що в слові «Зіна» - звук «з» також м'який.
Придумуємо нові казки з іншими звуками.
Їдуть дві машини.
В-В-В - твердо гуде велика машина, в якій їде Вася.
В-В-В (ь) - м'яко гуде маленька машина, в якій їде Вітя.
Вгадай, чия машина їде?
Їдуть два трактори.
Р-Р-Р - твердо торохтить великий трактор, який веде Рома.
Р-Р-Р (ь) - м'яко торохтить маленький трактор, який веде Ріта.
Вгадай, чий трактор їде?
Лопнули 2 кульки.
У Сашиної великої кульки повітря виходить твердо - С-С-С.
А у маленької Серьожиної кульки м'яко - С-С-С (ь).
Вгадай, чий кулька лопнула?
Грайте з дитиною в звуконаслідування: дзижчіть, дзвеніть, мукайте, ричіть, шипіть. Придумайте самі, разом з малюком свою звукову гру з близьким і зрозумілим вашій дитині сюжетом.
Вчимося розрізняти голосні і приголосні звуки
Це найважливіша серія звукових вправ, так як саме вміння розрізняти голосні та приголосні звуки відкриє вашій дитині шлях до слогообразованія.
Вправа «Жили-були звуки»
І знову казка. У мами в руках дві картки: одна синього кольору, інша - червоного.
Жили-були звуки. Але жили вони не в будинку і не в палаці, а у тебе в роті. А разом з ними жив шкідливий змій (нехай малюк поворухне кінчиком язика). Одні звуки він любив і вільно випускав їх погуляти: «а-а-а», «о-о-о», «у-у-у», «и-и-и», «і-і-і». Ці звуки були дуже веселі і носили ось такі червоні сукні (мама показує малюкові червону картку). А на шляху інших звуків змій будував різні перепони: то двері на шляху закривав - «м-м-м» (нехай малюк відчує, як звуку «м» двері-губи заважають пройти), то до стелі притискав - звук «т». Змушував змій звуки шипіти - «ш-ш-ш», фиркати «ф-ф-ф», свистіти - «з-з-з», хрипіти - «х-х-х». А деякі звуки він лякав - звук «р-р-р» (спробуй - як тріщить язичок). Одним словом, ці звуки не могли вільно приходили через рот і носили ось такі сині сукні (мама показує дитині синю картку). Потренуйтесь з малюком вимовляти різні звуки, нехай він говорить вам, які проходять легко, а яких змій замикає в ротику. Перевірте свого малюка, пограйте в гру «Одягни звук»: вимовляєте звук, а він нехай повторює за вами і показує картку-платтячко потрібного кольору. Не турбуйтеся, якщо дитина плутається в голосних і приголосних. Це складний матеріал. Поступово вона усвідомить, що звуки, які проходять вільно через рот, - червоні (голосні), а звуки, які проходять не вільно, - сині (приголосні) .Терміни «голосні» і «приголосні» дитині знати не обов'язково. Головне - вміти розрізняти їх на слух.
Учимося складати звуки в склади
Вправа «Дружба звуків»
Візьміть в руки великий м'яч і скажіть маляті, що звуки дуже хочуть дружити один з одним. Ось, наприклад, зі звуком «м» дуже хоче подружитися звук «а» .Ви кидаєте м'яч малюкові, а він повинен кинути вам його назад і вимовити два звуки разом: МА. І звук «у», виявляється, теж хоче дружити зі звуком «м»! Малюк ловить м'яч і відповідає: МУ, і т. д. На прогулянках можна продовжувати грати в «Дружбу звуків» і без м'яча. Наприклад, просите дитину подружити звуки зі звуком "о" .Ви говорите: - М; малюк: - МО; Ви: - Т; малюк: - ТО і т. д.
Читаємо ... без букв! Ви вже майже підійшли до заповітної мети! І, незважаючи на те що поки ще малюк не знає букв, він вже може «читати» по кольоровому ряду з синіх і червоних карток.
Коли дитина зрозуміла принцип гри, починайте вимовляти прості слова типу РАК, МАК, СИН, СОН. Звуки вимовляються уривчасто, ніби розсипаючись.Ускладнити гру можна та: нехай малюк покаже, за якою карткою ховається буква О, за який - М, а потім «прочитає» слово по кольоровому ряду.Еще ускладніть завдання. Самі викладайте ряди з карток, а малюк нехай підбере до них слова. Слова можна брати вже і чотирибуквенні.
Ну і нарешті, останній крок. Виріжте з картону літери (голосні з синього, приголосні з червоного). Покладіть поверх карток потрібні літери, так малюк почне вчити, які букви відповідають звукам.
І ось залишився буквально останній крок до читання по буквах!
Читаємо ... без букв! Ви вже майже підійшли до заповітної мети! І, незважаючи на те що поки ще малюк не знає букв, він вже може «читати» по кольоровому ряду з синіх і червоних карток.
Вправа «Збери слово»
Для цієї гри знадобляться вже знайомі вам сині та червоні картки (як для гри «Жили -були звуки »). Починаємо знову з казки. Нехай цього разу, злий чарівник махне чарівною паличкою, і всі слова розколються на шматочки. А малюк, звичайно ж, повинен їх зібрати - викласти слово на столі за допомогою червоних і синіх карток. (Насправді дитина буде викладати послідовність звуків, позначаючи їх кольоровими картками, але вони не відповідають буквам.) Перше «слово» допоможе зібрати мама. Наприклад, ДІМ. Спочатку кладемо синю картку, тому що звук «д» сидить за закритими зубками, потім червону картку, адже звук «і» гуляє вільно, потім синю, адже «м» теж сидить в будиночку-ротику.Коли дитина зрозуміла принцип гри, починайте вимовляти прості слова типу РАК, МАК, СИН, СОН. Звуки вимовляються уривчасто, ніби розсипаючись.Ускладнити гру можна та: нехай малюк покаже, за якою карткою ховається буква О, за який - М, а потім «прочитає» слово по кольоровому ряду.Еще ускладніть завдання. Самі викладайте ряди з карток, а малюк нехай підбере до них слова. Слова можна брати вже і чотирибуквенні.
Ну і нарешті, останній крок. Виріжте з картону літери (голосні з синього, приголосні з червоного). Покладіть поверх карток потрібні літери, так малюк почне вчити, які букви відповідають звукам.
І ось залишився буквально останній крок до читання по буквах!
Вправа «Макаронні букви»
Тепер потрібно закріпити навичку. Вивчити не тільки звуки, а й букви, почати їх писати. Але, погодьтеся, нудно зубрити букви по букварям і прописам, набагато цікавіше конструювати їх із сірників, рахункових паличок, макаронів - одним словом, з будь-якого підручного матеріала. Виліпіть разом з малюком букву з пластиліну або солоного тіста. Спробуйте викладати букви за допомогою мотузки, вирізати ножицями по контуру намальовану і розфарбовану букву. Такі вправи не тільки сприяють швидкому запам'ятовуванню назв букв, але і відмінно розвивають пальчики. Веселі ігри допоможуть навчити дитину писати букви.
Немає коментарів :
Дописати коментар